- Een groeiend aantal experts in de advertentiewereld denkt dat Google het niet voor elkaar krijgt om tracking cookies vóór 2025 af te schaffen.
- Dat heeft onder meer te maken met de houding van de Britse marktwaakhond CMA.
- Google zegt dat het de inzet van cookies om surfgedrag op verschillende sites te volgen, nog steeds in 2024 wil uitfaseren.
- Lees ook: Sommige adverteerders steken het gros van hun budget voor Google ads in een nieuwe AI-tool – de vraag is of dat wel werkt
Het jaar 2024 moet een belangrijke verandering brengen voor de advertentiewereld. Google wil dan namelijk de inzet van zogenoemde tracking cookies afschaffen. Het gaat hier om het volgen van het surfgedrag van mensen op het internet op verschillende websites. De vraag is echter of het Google lukt om tracking cookies komend jaar al uit te faseren.
Deze cookies van derden zijn kleine bestanden die op het apparaat van een gebruiker worden geïnstalleerd. Hiermee kunnen adverteerders hen volgen over meerdere websites en ze doelgericht voorzien van specifieke advertenties. Ook kunnen adverteerders hiermee meten of hun advertentiecampagnes werken.
Als het Google komend jaar niet lukt om tracking cookies uit te faseren, is dat al de derde keer dat het bedrijf de plannen uitstelt. In 2020 zei Google dat het binnen twee jaar zou stoppen met het ondersteunen van cookies van derden in zijn Chrome-browser. Het idee was dat het het web veiliger zou maken voor gebruikers.